TURBOABI

ON KAUBAMÄRK, MIS ÜHENDAB KAhte ETTEVÕTET:
BR TURBO OÜ JA GTR OÜ

Tähtis teada!

OLULINE ON TEADA, et turbo rike/katkiminek ei teki iseenesest ega juhuslikult. Meie pikaajaline kogemus kinnitab, et 95% juhtumitest on see teatud põhjuste tagajärg.
KAS TE SOOVITE TEADA , MIS ON NEED PÕHJUSED? Kui pikk on turbode eluiga? Miks ometi tekivad neil saatuslikud rikked? Need on küsimused, mis vaevavad kõiki turbomootorite omanikke.  Samas  üllatava järjekindlusega turbod ikkagi lähevad korrast ära! 
Turbosüsteemide spetsialistid väidavad ühel häälel, et kaasaegne turbokompressor on vastupidav,  mille ressurss on täiesti võrreldav mootori omaga. Tegelikkuses aga tuleb turbo tihti vahetada mootori kestvuse ajal.
Turbokompressorite tootjad püüavad meid veenda,  et defektide võimalus nende toodangus on praktiliselt nullilähedane. Seda kinnitab ka asjaolu, et turbo valmistatakse kõrgtehnoloogilistel automatiseeritud tootmisliinidel, kus neid mitmekordselt kontrollitakse.
Kõhklemiseks  pole just palju põhjusi. Kus on siis rikete põhjused?
Miks alles paigaldatud turbo äkki keeldub töötamast või üldse läheb katki?
Kust tuleb otsida turboga tekkivate murede juurt?
Meie firma GTR OÜ püüab hoolikalt jälgida kõiki turbo sfääris toimuvaid uuendusi, mis meie kõrgtehnoloogiate ajastul evolutsioneeruvad üüratu kiirusega: reguleerimata turbodele on ammu ilma asemele tulnud turbod, mis on vahetult seotud auto mootori juhtimissüsteemiga.
Üha enam on meil tegemist hiljuti haruldaste reguleeritavate turbodega, kus kasutatakse patenteeritud VNT tehnoloogiat.  Turbiinide täitmismehhanismid ning juhtimisalgorütmid täienevad pidevalt. Protsess võttab hoogu ja nõuab mootoreid teenindavate töötajate järjepidevat täiendõpet.
Kahjuks, spetsialiste, kes tõeliselt jagaks asja turbotehnoloogias, ei ole just kuigi palju.
Meie firma GTR OÜ kõrgeltkvalifitseeritud töötajad nagu ka meie partnerid firmast BR TURBO OÜ on profid, kes vastutustundlikult lähenevad oma ülesannetesse. Seeria autode teenindamise kõrvalt täiustavad meie meistrimehed oma oskused tegeledes ka eksklusiivsete võidusõidu sportautude loomisega. Tänu BR TURBO OÜ meil on võimalik katsedada ja proovida läbi kõrgtehnoloogiliste turbokompressorite parimate mudelitega. Need omakorda on juba tõestanud oma kõrget kvaliteeti.
Selle tõestuseks on ka mitmete aastate jooksul meie firma poolt võidetud kiirendusvõistlused, ning püstitatud kiiruse rekordid nii Eestis kui ka väljaspool.
Igakuiselt uurides keskmiselt 20 kuni 30 turbode rikete juhtumit, firma GTR OÜ spetsialistid kinnitavad, et tunnevad turbo läbi ja lõhki. Me toetume objektiivsetele rikete põhjuste uuringule ja võime vastata neile maksimaalselt  täpselt ja täielikult.
Palume hoolikalt suhtuda järgnevasse infosse, mis on hoolikalt  ettevalmistatud Teie jaoks meie spetsialistede poolt. Eesmärgiks on võimalikult lihtsalt seletada Teile turbodega juhtuvate õnnetuste põhjusi.
Mida tuleb võtta ette, et turbo  reaalne tööiga EI OSUTUKS tootja poolt  eeldatust lühem? Oluline on meeles pidada, et tuleb:
1.  tagada kõikide mootorite süsteemide täielik korrasolek
2.  tagada korrektne auto ekspluateerimine vastvalt soovitatud kasutusjuhendile
3.  rangelt järgida auto tootjatehase poolt ettenähtud plaanilist tehnohooldust
Selline vastus on meie spetsialistide uurimise tulem,mis peaks aitama Teil paremini arusaada, Teie autole paigaldatud turbokompressori probleemide põhjustest.
Turbokompressor on ainukene mootorile paigaldatud seade, mis töötab tihedas koostöös praktiliselt kõikide mootori süsteemidega! Heitgaaside sisselaske- ja väljalaske süsteemiga, määrde ja jahutuse , kütusesüsteem ja mootori ventilatsiooni, viimasel ajal ka mootori juhtimissüsteemiga.
Turbo on seade, mis toimib ekstreemsete kuni 1000 Co temperatuuride kõikumise ning kolossaalsete dünaamiliste koormuste tingimustes. Need on tingitud üüratust, kuni 300 000 p/min, rootori pöörlemissagedusega.
Isegi minimaalsed kõrvalekalded mootorisüsteemide koostöös, rääkimata riketest, hukatuslikult mõjuvad turbokompressori töövõimele – lühendavad selle tööiga ja võivad lõppeda selle täieliku ülesütlemisega. Sellest lähtudes, võib turbiini pidada mootori “tervisenäitajaks”.  Kui see läheb katki, tähendab see probleeme mootoriga.
Enim levinud turbokompressorite rikete põhjused:
•  Võõrkehade sattumine turbokompressorisse
•  Määrde defitsiit
•  Õlireostus
• Rootori lubatud pöörlemiskiiruse ületamine
NB! Juhul, kui kõrgel kiirusel pöörlevale turbokompressori rootorisse võõrkeha sattub, võib see  labad kahjustada.  Isegi, kui see kahjustus on  minimaalne, on turbo purunemine kõigest aja küsimus. Igat sorti nugade kuju moondumine tähendab rootori tasakaalu kaotust  ja tulemuseks on ulatuslik rike.
Tihti satub kompressori korpusesse praht rikutud õhufiltri kaudu, sisselaskesüsteemi jäetud paberitükikesi, lapikesi, muid pisidetaile. 
Turboiratta esiserva kahjustused tekivad mootorist detailide killukeste ja rusukeste sattumise tagajärjel. Tagasilainete mõjul väljalaskesüsteemis puruks mineva katalüsaatori tagi osakesed samuti kahjustavad hõõgküünlaid, klapipesasid, plaate, juhendpüksi, kollektori või kolvi tihendite tükke, turbo hoorattast. 
Rootor saab üüratu kiirusega kestvalt pöörleda ainutl tingimusel, et võll ja libisemislaagrid ei kontakteeru otseselt omavahel. Nende vahel peaks kindlasti olema vastupidav õlikiht. See on võimalik juhul, kui rõhk ja turbiini õli kulu vastavad tehasega sätitud normidele.
Laagrimääre jahutuseta laagrikorpussiga turbokompressoritel täidab veel ühe olulise funktsiooni – see viib soojust võllist, laagritest ning kekskorpusest eemale. Seslge see, et määrde defitsiit põhjustab õlikihi nõrgenemist  ja sellega kaasnevad turbiini termilise režiimi häireid. Kõrged dünaamilised koormused kahjustavad seda õlikihti. Selle järel tekib hävitav „kuiv “ hõõrdumine, millele  järgneb ülekuumenemismärkidega ulatuslik hõõrdumispindade kulumine. 
Õli defitsiiti võib tekitada mis tahes mootori määrdesüsteemi rike – nt. õlipumba kulumine,  reduktsiooniklappi tõrge või õlifiltri ummistumine.  Tihti peale „õli nälg“ turbiinil tekkib määrdeainekanali läbilaskevõime languse tõttu – toru võib olla mehhaaniliselt  kahjustatud või siis koksi setetega ummistatud.
Eraldi tuleb märkida, et:
väga oluline roll on mootori õli kvaliteedil! Sellest  enamasti sõltub  õli kalduvus koksi tekkimiseks. On teada, et turbolaaduritega mootorites kasutatakse eriklassi õli, mille koostis ja iseloomustused erinevad tavalisest õlist pingelisemate temperatuuride ja koormuserikkaste töötingimuste taluvuse poolest. Kvaliteetse kuid pole mõeldud ekstreemseteks töötingimusteks õli kasutamine OLULISELT LÜHENDAB TURBIINI TÖÖIGA.
Kahjuks juhtub, et  õli puudulikkus turbodel tekib kirjaoskamatute ja lohakate automehhaamikute  töö pärast. Toome näiteks paar juhtumit, kui nihutusega paigaldatud või liigse hermeetikuga kaetud tihend õlikanali kinnituskohas, osaliselt või täielikult  paneb ava määrde pääsemiseks kinni. 
Samuti levinud turbokompressorite riknemise põhjuseks  on mustuse osakeste sisaldamine õlis. Need võivad olla mootori osade loomulikku kulumise jäägid, õli koksimisest või siis hooletu autoteeninduste töötajate tegutsemise tagajärjed. Sattudes turbiini hõõrduvate osade lõtkudesse, nad tekitavad nende mehhaanilist kulumist: 
pisikesed osakesed hoolikalt poleerivad hõõrdumispinnad ja siluvad teravad servad, suuremad jätavad neile sügavad märgid ja kriimud. Igal juhul abrasiivsete osakeste toime viib lõhede suurenemisele ning järsule õlikihti vastupidavuse vähenemisele ja lõppude lõpuks selle hävitamisele. Aeg ajalt sattudes turbo sisse koos määrdega toimivad need mustuse osakesed veel salakavalamalt. Nimelt, kattavad kinni väikeste kanalite lõike, mis annavad õli hõõrdumissõlmedesse.
Kui õlifilter on reostatud, selle vastupanu jõuab kriitilise väärtuseni. Siis kaitseklapp avaneb praokile ja osa õlist satub süsteemi filtreerimata. Umbes sama asi toimub olukorras, kus filter on täiesti korras, kuid kui mootorit käivitatakse külmalt. Nii kaua, kuni õli ei lähe soojaks ja selle pummpamisvõime ei saavuta normi, kaitseklapp võib jääda avatuks. Ühesõnaga, kõik, mis on heljumina õlis ilmselt varem või hiljem satub turbo. 
Klassikaliste turbokompressorite rikepõhjuste hulka kuuluvad probleemid, mis viivad rootori lubatud pöörlemiskiiruse ületamiseni, ehk turbo „ülekeeramiseni“. Selle olukorraga kaasneb kontrollitu rõhukasv ja mootori „hüperülelaadimine“. See on eriti ohtlik, juhul kui turbo on reguleerimata või mootori juhtimissüsteemiga ebapiisavalt  kontrollitav. Sellisel juhul mootor võib laguneda. Turbo „ülekeeramise“ puhul tavaliselt läheb rootor tasakaalust välja. Alguses hävivad nõrgeimad kohad, nagu turbo labade perifeersed osad: ülimate tsentrifugaaljõudude ja kõrgete temperatuuride mõjude all nad järk-järgult purunevad. See oma korda veelgi suurendab disballansi.
Meenutame, et rootori määrimine toimub hüdrodünaamilisel meetodil, ehk ta „ujub“ õli sees. Rootori tasakaalukaotusega  kaasneb radiaalse koormuse võlli ja laagrite vahel järsk suurenemine. Nende mõjul õlikiht, laguneb ja algab kuiv hõõrdumine. Võll võib kinni jääda ja siis, läheb katki.
„Ülekeeraratud“ turbode rikete analüüsimine viitab õlivaeguse tunnustele. Kõige levinumaks ülekeeramise põhjusteks on heitgaaside temperatuuri järsk suurenemine, mis tekib sissepritsesüsteemi rike tagajärjel. „Hüperülelaadimine“ on samuti turbokompressori reguleerimissüsteemi rike või ebakompetense selle töösse sekkumise tagajärg. Sagedamini „hüperülelaadimine“ tekib turbokompressoritel VNT* mehhanismiga. Antud mehhanism avaldab suurt mõju turbole: muudab selle läbilõiget laias ulatuses. Iga väike rike VNT juhtimises toob  turbokompressorile tõsise kahjustuse.
Selge see, et kui inimene peaks paigaldama vigastatud turbiinile asemele uut, ja unustab selle juures tervet süsteemi korrasolekut ära kontrollida, tuleb ta üsna varsti tagasi turbiinimüüja juurde pretensiooniga: „Kehv turbo!“
Pikaaegne auto kasutamine linnaoludes viib mootorõli omaduste halvenemisele.  See viib suurenenud heidetekkimiseni mootoris ja turbos, mis on eriti kahjulik kaasaegsetele VNT mehhanismidele. Ummikutes liikumine, halb kütus, kulunud kolbid, ebaregulaarne sisse-, laskesüsteemide profülaktika, halb karteri ventilatsioon jne. – on tegurid, mis põhjustavad setete kogunemist VNT  mehhanismis, mille tulemuseks turbo regulatsiooni puudumine.
Tahma teke on kahjulik mitte ainult VNT-ga turbodele. On teada juhtumeid, kui tavalised  bypass-reguleerimisega turbod olid nii võrd tahmaga kokkukasvanud, et rootor lihtsalt lõpetas pöörlemise – kiilus kinni!
Linnasõidul pole seda märgata, kuid kui tuleks gaasi pedaali kõvasti vajutada – auto lihtsalt keeldub sõitmast.
Linnaautol  kinnijääva rootoriga turbiin pole just haruldane nähtus. Tahmasüsi on kahjulik samuti selle poolest, et ta blokeerib karteri ventilatsioonisüsteemi. Isegi kui umbes ventilatsioonisüsteem laseb kartergaase sisse, siis setete ning tahma osakestega koos. Kõik see mustus lendab otse kompressorisse. Kompressori rattas kattub musta ohtlikku katega. See on kindel märk, et tuleb kiiremas korras vajalikud meetmed süsteemi profülaktikaks ette võtta. 
Kogu juttu järelduseks on asjaolu, et turbiinid ei lähe katki juhuslikult: 95% juhtumitest on selleks olemas mingi kindel põhjus. 
Huvitavat infot turbokompressorite ajaloo ja töö kohta leiab BR TURBO OÜ veebilehelt: www.turbo.ee

OLULINE ON TEADA, et turbo rike/katkiminek ei teki iseenesest ega juhuslikult. Meie pikaajaline kogemus kinnitab, et 95% juhtumitest on see teatud põhjuste tagajärg.

KAS TE SOOVITE TEADA , MIS ON NEED PÕHJUSED? Kui pikk on turbode eluiga? Miks ometi tekivad neil saatuslikud rikked? Need on küsimused, mis vaevavad kõiki turbomootorite omanikke.  Samas  üllatava järjekindlusega turbod ikkagi lähevad korrast ära! 

Turbosüsteemide spetsialistid väidavad ühel häälel, et kaasaegne turbokompressor on vastupidav,  mille ressurss on täiesti võrreldav mootori omaga. Tegelikkuses aga tuleb turbo tihti vahetada mootori kestvuse ajal.

Turbokompressorite tootjad püüavad meid veenda,  et defektide võimalus nende toodangus on praktiliselt nullilähedane. Seda kinnitab ka asjaolu, et turbo valmistatakse kõrgtehnoloogilistel automatiseeritud tootmisliinidel, kus neid mitmekordselt kontrollitakse.

Kõhklemiseks  pole just palju põhjusi. Kus on siis rikete põhjused?

Miks alles paigaldatud turbo äkki keeldub töötamast või üldse läheb katki?

Kust tuleb otsida turboga tekkivate murede juurt?

Meie firma GTR OÜ püüab hoolikalt jälgida kõiki turbo sfääris toimuvaid uuendusi, mis meie kõrgtehnoloogiate ajastul evolutsioneeruvad üüratu kiirusega: reguleerimata turbodele on ammu ilma asemele tulnud turbod, mis on vahetult seotud auto mootori juhtimissüsteemiga.

Üha enam on meil tegemist hiljuti haruldaste reguleeritavate turbodega, kus kasutatakse patenteeritud VNT tehnoloogiat.  Turbiinide täitmismehhanismid ning juhtimisalgorütmid täienevad pidevalt. Protsess võttab hoogu ja nõuab mootoreid teenindavate töötajate järjepidevat täiendõpet.

Kahjuks, spetsialiste, kes tõeliselt jagaks asja turbotehnoloogias, ei ole just kuigi palju.

Meie firma GTR OÜ kõrgeltkvalifitseeritud töötajad nagu ka meie partnerid firmast BR TURBO OÜ on profid, kes vastutustundlikult lähenevad oma ülesannetesse. Seeria autode teenindamise kõrvalt täiustavad meie meistrimehed oma oskused tegeledes ka eksklusiivsete võidusõidu sportautude loomisega. Tänu BR TURBO OÜ meil on võimalik katsedada ja proovida läbi kõrgtehnoloogiliste turbokompressorite parimate mudelitega. Need omakorda on juba tõestanud oma kõrget kvaliteeti.

Selle tõestuseks on ka mitmete aastate jooksul meie firma poolt võidetud kiirendusvõistlused, ning püstitatud kiiruse rekordid nii Eestis kui ka väljaspool.

Igakuiselt uurides keskmiselt 20 kuni 30 turbode rikete juhtumit, firma GTR OÜ spetsialistid kinnitavad, et tunnevad turbo läbi ja lõhki. Me toetume objektiivsetele rikete põhjuste uuringule ja võime vastata neile maksimaalselt  täpselt ja täielikult.

Palume hoolikalt suhtuda järgnevasse infosse, mis on hoolikalt  ettevalmistatud Teie jaoks meie spetsialistede poolt. Eesmärgiks on võimalikult lihtsalt seletada Teile turbodega juhtuvate õnnetuste põhjusi.

Mida tuleb võtta ette, et turbo  reaalne tööiga EI OSUTUKS tootja poolt  eeldatust lühem? Oluline on meeles pidada, et tuleb:

  1. tagada kõikide mootorite süsteemide täielik korrasolek
  2. tagada korrektne auto ekspluateerimine vastvalt soovitatud kasutusjuhendile
  3. rangelt järgida auto tootjatehase poolt ettenähtud plaanilist tehnohooldust

Selline vastus on meie spetsialistide uurimise tulem,mis peaks aitama Teil paremini arusaada, Teie autole paigaldatud turbokompressori probleemide põhjustest.

Turbokompressor on ainukene mootorile paigaldatud seade, mis töötab tihedas koostöös praktiliselt kõikide mootori süsteemidega! Heitgaaside sisselaske- ja väljalaske süsteemiga, määrde ja jahutuse , kütusesüsteem ja mootori ventilatsiooni, viimasel ajal ka mootori juhtimissüsteemiga.

Turbo on seade, mis toimib ekstreemsete kuni 1000 Co temperatuuride kõikumise ning kolossaalsete dünaamiliste koormuste tingimustes. Need on tingitud üüratust, kuni 300 000 p/min, rootori pöörlemissagedusega.

Isegi minimaalsed kõrvalekalded mootorisüsteemide koostöös, rääkimata riketest, hukatuslikult mõjuvad turbokompressori töövõimele – lühendavad selle tööiga ja võivad lõppeda selle täieliku ülesütlemisega. Sellest lähtudes, võib turbiini pidada mootori “tervisenäitajaks”.  Kui see läheb katki, tähendab see probleeme mootoriga.

Enim levinud turbokompressorite rikete põhjused:

  • Võõrkehade sattumine turbokompressorisse
  • Määrde defitsiit
  • Õlireostus
  • Rootori lubatud pöörlemiskiiruse ületamine

NB! Juhul, kui kõrgel kiirusel pöörlevale turbokompressori rootorisse võõrkeha sattub, võib see  labad kahjustada.  Isegi, kui see kahjustus on  minimaalne, on turbo purunemine kõigest aja küsimus. Igat sorti nugade kuju moondumine tähendab rootori tasakaalu kaotust  ja tulemuseks on ulatuslik rike.

Tihti satub kompressori korpusesse praht rikutud õhufiltri kaudu, sisselaskesüsteemi jäetud paberitükikesi, lapikesi, muid pisidetaile. 

Turboiratta esiserva kahjustused tekivad mootorist detailide killukeste ja rusukeste sattumise tagajärjel. Tagasilainete mõjul väljalaskesüsteemis puruks mineva katalüsaatori tagi osakesed samuti kahjustavad hõõgküünlaid, klapipesasid, plaate, juhendpüksi, kollektori või kolvi tihendite tükke, turbo hoorattast. 

Rootor saab üüratu kiirusega kestvalt pöörleda ainutl tingimusel, et võll ja libisemislaagrid ei kontakteeru otseselt omavahel. Nende vahel peaks kindlasti olema vastupidav õlikiht. See on võimalik juhul, kui rõhk ja turbiini õli kulu vastavad tehasega sätitud normidele.

Laagrimääre jahutuseta laagrikorpussiga turbokompressoritel täidab veel ühe olulise funktsiooni – see viib soojust võllist, laagritest ning kekskorpusest eemale. Seslge see, et määrde defitsiit põhjustab õlikihi nõrgenemist  ja sellega kaasnevad turbiini termilise režiimi häireid. Kõrged dünaamilised koormused kahjustavad seda õlikihti. Selle järel tekib hävitav „kuiv “ hõõrdumine, millele  järgneb ülekuumenemismärkidega ulatuslik hõõrdumispindade kulumine. 

Õli defitsiiti võib tekitada mis tahes mootori määrdesüsteemi rike – nt. õlipumba kulumine,  reduktsiooniklappi tõrge või õlifiltri ummistumine.  Tihti peale „õli nälg“ turbiinil tekkib määrdeainekanali läbilaskevõime languse tõttu – toru võib olla mehhaaniliselt  kahjustatud või siis koksi setetega ummistatud.

Eraldi tuleb märkida, et:

väga oluline roll on mootori õli kvaliteedil! Sellest  enamasti sõltub  õli kalduvus koksi tekkimiseks. On teada, et turbolaaduritega mootorites kasutatakse eriklassi õli, mille koostis ja iseloomustused erinevad tavalisest õlist pingelisemate temperatuuride ja koormuserikkaste töötingimuste taluvuse poolest. Kvaliteetse kuid pole mõeldud ekstreemseteks töötingimusteks õli kasutamine OLULISELT LÜHENDAB TURBIINI TÖÖIGA.

Kahjuks juhtub, et  õli puudulikkus turbodel tekib kirjaoskamatute ja lohakate automehhaamikute  töö pärast. Toome näiteks paar juhtumit, kui nihutusega paigaldatud või liigse hermeetikuga kaetud tihend õlikanali kinnituskohas, osaliselt või täielikult  paneb ava määrde pääsemiseks kinni. 

Samuti levinud turbokompressorite riknemise põhjuseks  on mustuse osakeste sisaldamine õlis. Need võivad olla mootori osade loomulikku kulumise jäägid, õli koksimisest või siis hooletu autoteeninduste töötajate tegutsemise tagajärjed. Sattudes turbiini hõõrduvate osade lõtkudesse, nad tekitavad nende mehhaanilist kulumist: 

pisikesed osakesed hoolikalt poleerivad hõõrdumispinnad ja siluvad teravad servad, suuremad jätavad neile sügavad märgid ja kriimud. Igal juhul abrasiivsete osakeste toime viib lõhede suurenemisele ning järsule õlikihti vastupidavuse vähenemisele ja lõppude lõpuks selle hävitamisele. Aeg ajalt sattudes turbo sisse koos määrdega toimivad need mustuse osakesed veel salakavalamalt. Nimelt, kattavad kinni väikeste kanalite lõike, mis annavad õli hõõrdumissõlmedesse.

Kui õlifilter on reostatud, selle vastupanu jõuab kriitilise väärtuseni. Siis kaitseklapp avaneb praokile ja osa õlist satub süsteemi filtreerimata. Umbes sama asi toimub olukorras, kus filter on täiesti korras, kuid kui mootorit käivitatakse külmalt. Nii kaua, kuni õli ei lähe soojaks ja selle pummpamisvõime ei saavuta normi, kaitseklapp võib jääda avatuks. Ühesõnaga, kõik, mis on heljumina õlis ilmselt varem või hiljem satub turbo. 

Klassikaliste turbokompressorite rikepõhjuste hulka kuuluvad probleemid, mis viivad rootori lubatud pöörlemiskiiruse ületamiseni, ehk turbo „ülekeeramiseni“. Selle olukorraga kaasneb kontrollitu rõhukasv ja mootori „hüperülelaadimine“. See on eriti ohtlik, juhul kui turbo on reguleerimata või mootori juhtimissüsteemiga ebapiisavalt  kontrollitav. Sellisel juhul mootor võib laguneda. Turbo „ülekeeramise“ puhul tavaliselt läheb rootor tasakaalust välja. Alguses hävivad nõrgeimad kohad, nagu turbo labade perifeersed osad: ülimate tsentrifugaaljõudude ja kõrgete temperatuuride mõjude all nad järk-järgult purunevad. See oma korda veelgi suurendab disballansi.

Meenutame, et rootori määrimine toimub hüdrodünaamilisel meetodil, ehk ta „ujub“ õli sees. Rootori tasakaalukaotusega  kaasneb radiaalse koormuse võlli ja laagrite vahel järsk suurenemine. Nende mõjul õlikiht, laguneb ja algab kuiv hõõrdumine. Võll võib kinni jääda ja siis, läheb katki.

„Ülekeeraratud“ turbode rikete analüüsimine viitab õlivaeguse tunnustele. Kõige levinumaks ülekeeramise põhjusteks on heitgaaside temperatuuri järsk suurenemine, mis tekib sissepritsesüsteemi rike tagajärjel. „Hüperülelaadimine“ on samuti turbokompressori reguleerimissüsteemi rike või ebakompetense selle töösse sekkumise tagajärg. Sagedamini „hüperülelaadimine“ tekib turbokompressoritel VNT* mehhanismiga. Antud mehhanism avaldab suurt mõju turbole: muudab selle läbilõiget laias ulatuses. Iga väike rike VNT juhtimises toob  turbokompressorile tõsise kahjustuse.

Selge see, et kui inimene peaks paigaldama vigastatud turbiinile asemele uut, ja unustab selle juures tervet süsteemi korrasolekut ära kontrollida, tuleb ta üsna varsti tagasi turbiinimüüja juurde pretensiooniga: „Kehv turbo!“

Pikaaegne auto kasutamine linnaoludes viib mootorõli omaduste halvenemisele.  See viib suurenenud heidetekkimiseni mootoris ja turbos, mis on eriti kahjulik kaasaegsetele VNT mehhanismidele. Ummikutes liikumine, halb kütus, kulunud kolbid, ebaregulaarne sisse-, laskesüsteemide profülaktika, halb karteri ventilatsioon jne. – on tegurid, mis põhjustavad setete kogunemist VNT  mehhanismis, mille tulemuseks turbo regulatsiooni puudumine.

Tahma teke on kahjulik mitte ainult VNT-ga turbodele. On teada juhtumeid, kui tavalised  bypass-reguleerimisega turbod olid nii võrd tahmaga kokkukasvanud, et rootor lihtsalt lõpetas pöörlemise – kiilus kinni!

Linnasõidul pole seda märgata, kuid kui tuleks gaasi pedaali kõvasti vajutada – auto lihtsalt keeldub sõitmast.

Linnaautol  kinnijääva rootoriga turbiin pole just haruldane nähtus. Tahmasüsi on kahjulik samuti selle poolest, et ta blokeerib karteri ventilatsioonisüsteemi. Isegi kui umbes ventilatsioonisüsteem laseb kartergaase sisse, siis setete ning tahma osakestega koos. Kõik see mustus lendab otse kompressorisse. Kompressori rattas kattub musta ohtlikku katega. See on kindel märk, et tuleb kiiremas korras vajalikud meetmed süsteemi profülaktikaks ette võtta. 

Kogu juttu järelduseks on asjaolu, et turbiinid ei lähe katki juhuslikult: 95% juhtumitest on selleks olemas mingi kindel põhjus. 

Huvitavat infot turbokompressorite ajaloo ja töö kohta leiab BR TURBO OÜ veebilehelt: www.turbo.ee